WAT MOET IK AAN?

Draag schone en comfortabele kleren. Voor de laatste 15 minuten van de les (lange ontspanning) zijn sokken en een vest aan te raden, zodat je lichaam niet te snel afkoelt.

Beoefen yoga op blote voeten, zonder overdadige sieraden. Je horloge mag je afdoen.
Wij zorgen voor yogamatten, kussens en dekens.
Graag zelf een ruime (hand)doek meenemen.

bordeten2

YOGA EN ETEN

Beoefen yoga niet op een helemaal lege maag of als je juist heel vol zit. Eet voor de les bij voorkeur iets lichts, zoals fruit, noten, soep of een salade.

Zorg dat je gedurende de dag voldoende water drinkt, zodat je zonder dorst de les doorkomt. Drinken tijdens de les raden wij af. Na de les is het juist uitstekend om het reinigingsproces te ondersteunen.

stilte3

STILTE

Stilte bevordert innerlijke rust. Schakel alsjeblieft altijd je telefoon uit en wees zachtjes voor en na de yoga les. Als je de studio betreedt, kun je alvast op een mat liggen of zitten om je lichaam en geest tot rust te laten komen.

luisteren

LUISTER NAAR JEZELF

Onthoud dat het jouw yogales is en jouw lichaam. Luister naar je lichaam en onderzoek je grenzen en je mogelijkheden. Wees niet te hard voor jezelf en probeer jezelf niet in allerlei bochten te wringen.
Heb geduld, respecteer jezelf en blijf geconcentreerd op de essentie van je yoga beoefening – adem(en) en bewustzijn.

GEUREN )( ALLERGIEËN

Vermijd het gebruik van parfum en deodorant vlak voor de yogales. Het is niet alleen beter voor je ademhaling, maar ook fijner voor medestudenten. We maken gebruik van wierook om geuren te neutraliseren en de energie in de ruimte  te stabiliseren.

BLESSURES

Laat het ons weten als je last hebt van blessures, pijn of als je een voor yoga relevante operatie hebt gehad. Dat kan van alles zijn; een knieblessure, rugpijn, hoge bloeddruk of andere (chronische) klachten.

pleister

ENERGIE

Het lichaam kan na een yogales verschillende reacties gegeven. Je kunt je ontspannen en energiek voelen. Het is ook mogelijk dat je je misselijk voelt, hoofdpijn hebt of andere klachten ervaart. Dat  kan aan verschillende dingen liggen. Sommige oefeningen stimuleren bepaalde processen in het lichaam. Bijvoorbeeld het afvoeren van afvalstoffen.  Drink voldoende water gedurende de gehele dag en ook zeker na de yogales.
Andere oorzaken kunnen emotioneel  zijn. Praat erover met je leraar voor advies en begeleiding.
Blijdschap, verdriet, boosheid, gelukzaligheid. Observeer je emoties, laat ze passeren en… blijf ademen!

HORMONEN

Hormonen nemen je mee naar pieken en dalen. Respecteer de cyclus van je lichaam. Doe het wat rustiger aan tijdens de menstruatie en vermijd omgekeerde houdingen.