YIN YOGA

 

Yin yoga wint de laatse tijd erg aan populariteit. Niet zo gek wanneer je kijkt naar onze drukke levens., waarin we vaak ‘aan’ staan. Naast het drukke en actieve (Yang) leven dat we leiden hebben we steeds meer behoefte aan rust en stilte (Yin). Zo kan Yin Yoga ook een goede aanvulling zijn op de yang sporten die je al beoefent, zoals PowerYoga, Fitness of hardlopen.

 

Tijdens de Yin Yogales blijven we langer in een houding ( 3 tot 5 minuten) , je hebt tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Waar het bij de meeste sporten gaat om het versterken of activeren van de spieren, gaat het bij de Yin Yoga juist om het ontspannen van de spieren. Hierdoor kan de aandacht meer gericht worden op het bindweefsel en de gewrichten. Het is niet de spierkracht die ons fit maakt, maar de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Yin Yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.

 

Meridianen

Met het blote oog zie je ze niet, maar van je kruin tot je tenen lopen allerlei energiebanen (meridianen). Samen vormen ze een ingenieus netwerk met een belangrijke functie: levensenergie (Qi) zo soepel mogelijk door je lichaam transporten.

De Chinese traditie ziet (in tegenstelling tot de westerse geneeskunde) energie als basis. Alles is energie. Ziekten komen niet zomaar uit de lucht vallen: alles heeft een oorzaak en een begin. En het begint vaak met een verstoring in de energie(-stroom).

Yin Yoga is er op gericht om eventuele blokkades te verminderen of te verzachten zodat de energie weer vrij(er) kan stromen.

De lessen worden gegeven op :

Het beste is om Yin Yoga in de ochtend te beoefenen. De spieren zijn dan nog stijf, waardoor je sneller bij het bindweefsel en de gewrichten komt. Doordat we de spieren ontspannen worden de oefening zittend of liggend uitgevoerd.

Maandagochtend     10.30 tot 11.45 ( vanaf 3 september 2018)

Vrijdagochtend         10.30 tot 11.45 ( vanaf 15 juni 2018)